Aerodynamica, rendement en comfort voor alle gebruikers

Uit een comfortabele fiets voor amateurs om lange fietsdagen mee te maken, kon geen maximaal rendement worden gehaald. Aan aerodynamica werd niet gedacht. Dat was alleen weggelegd voor wedstrijdmodellen. Tot nu. De nieuwe BH Quartz Aero Disc racefietsen zijn op de markt gekomen om grenzen te verleggen. Het zal niemand zijn ontgaan dat het Quartz-gamma dé klapper van de BH-racefietscatalogus is. Het rijcomfort en de uitstekende stijfheid-gewichtsverhouding maken deze fiets tot de eerste keus voor de meeste wielrenners. Degenen die het niet zozeer om wedstrijden gaat, maar wel allerlei soorten tochten maken. Fervente liefhebbers die bereid zijn om het hele weekend op de pedalen te staan, vinden in BH Quartz hun ideale metgezel.

BH heeft zich gepositioneerd als standaard voor wat betreft de ontwikkeling van nieuwe fietsgeometrieën. U hoeft maar een blik te werpen op de veranderingen die wij jaren geleden al hebben ingevoerd in de MTB van 29” en die nu wereldwijd een trend zijn. Dankzij BH Quartz is een rationele geometrie tot stand gebracht, die bedoeld is voor alle mountainbikers die deel uitmaken van weekendpelotons. Of degenen die aan de start staan van langeafstandsritten over de hele wereld. 

Het belangrijkste uitgangspunt is duidelijk: een comfortabele fiets maken. In de nieuwe Quartz Aero Disc vinden we een langere headset, wat een minder geforceerde fietshouding en een slanke vormgeving mogelijk maakt. Een wezenlijk element voor een gevoel van vertrouwen en stabiliteit bij het afdalen. Om het levendige karakter bij het klimmen en versnellen te behouden is het achterdeel heel kort, wat wordt gecombineerd met een eveneens korte zadelpen. Deze zorgen ervoor dat de wielrenner een ontspannen houding kan aannemen en optimale reactiviteit kan behalen. De geometrie is het hart van alle fietsen en bij BH Quartz is daar veel zorg aan besteed. Het gebruik van een zadelpen van 27,2 mm draagt bij aan het vinden van een extra filterpunt van trillingen, dankzij de gecontroleerde beweging daarvan bij schokken. Als we daar nog bij optellen dat er banden van max. 32 mm kunnen worden gemonteerd, is het duidelijk dat Quartz-fietsen zich zelfs voor de moeilijkste terreinen lenen.

950 gram (in de maat M) is het nummer dat veel mensen willen leren kennen. Het gewicht van het frame van de BH Quartz Aero Disc. Daarin is alles toegepast wat geleerd is van de modellen G7 en Ultralight. Ook hebben we aandacht besteed aan alle vormen, om het aerodynamische rendement ervan optimaal te benutten. Deze inspanningen zijn niet gebruikelijk voor een fiets voor lange afstanden. Maar als er daarmee een paar seconden van de tijd af gaan of krachten worden gespaard: waarom zouden we die dan niet bij alle fietsen toepassen? Het BH Quartz Aero Disc-model gaat nog een stapje verder. We hebben een beschermende afdekking voor de voorzijde ontworpen, waarmee de aerodynamische eigenschappen van het frame maximaal worden benut. Deze past perfect bij de door BH ontworpen aerovork waarin de kabels helemaal zijn weggewerkt. Een pluspunt dat ook esthetisch gezien opgemerkt wordt.

De BH Quartz Aero Disc-versie is voorzien van flat mountsteunen voor de remklauwen die volledig zijn geïntegreerd in de lijn van het frame en compatibel zijn met schijven van 140 of 160 mm. Nooit hebt u veiliger en gemakkelijker geremd met een racefiets. Dit model is uitgerust met steekassen van 12 mm (100 mm breed voor en 142 mm achter) voor een weergaloze stijfheid. 

Alle modellen gebruiken de extra brede BB386 EVO-crank, waarmee ‘buizen’ met grotere diameter mogelijk zijn. Meer stijfheid en minder gewicht. Als u kiest voor een Shimano Di2-groep, is de batterij helemaal weggewerkt in de zadelpen. Inderdaad, de BH Quartz laten niets aan het toeval over. 

Het BH Quartz-gamma is onderverdeeld in twee uitvoeringen, de Quartz Aero Disc en de Quartz Aero. Elk daarvan heeft 4 verschillende montages, om alle prijscategorieën te omvatten, vanaf € 1899. Met de gekozen decoraties en kleuren verandert het hele BH Quartz-pakket in de koning van de lange afstand.