Toen de eerste elektrische fietsen op de markt kwamen waren deze vooral bij de 55-plussers populair. Logisch, want het rijden op een fiets met trapondersteuning maakt het lichamelijk minder zwaar om te fietsen. Jongere mensen riepen al snel; voor mij geen e-bike, ik ben nog fit genoeg!

Veel interesse bij 30- en 40-plussers

Inmiddels jaren later hebben ook veel jongere fietsers de e-bike ontdekt. Mannen, vrouwen en nu ook kinderen die regelmatig ver fietsen stappen op dit comfortabele en populaire vervoersmiddel. Sinds kort komen we, naast de vertrouwde elektrische fiets, ook een snelle variant van de e-bike tegen, de e-pedelec. Deze high speed e bike ondersteunt snelheden tot ca. 45 km/u daar waar de traditionele elektrische fiets tot 25 km/u ondersteunt. Met name de 30- en 40-plussers tonen veel interesse voor de high speed pedelec. De fiets is een interessante optie in de strijd tegen de dagelijkse files waar veel forenzen mee te maken hebben. Binnen een korte tijd zijn zij in staat om lange afstanden af te leggen. De iets hogere aanschafprijs van een speed pedelec is snel terugverdient als men daar een (tweede) auto voor kan laten staan.

Verschillen in de praktijk | e-bike vs. e-pedelec

In de praktijk is het rijden met een high speed pedelec niet veel anders dan het rijden op een gewone elektrische fiets. De berijder fietst normaal en hoeft geen bijzondere handelingen te verrichten. Toch vraagt het wel om een aanpassing van het rijgedrag. Het snelheidsverschil met het andere verkeer verandert aanzienlijk. Mede verkeersdeelnemers zien een e-pedelec in eerste instantie voor een gewone fiets aan. Als berijder moet men daarop anticiperen. Snel rijden kan alleen daar waar het overige verkeer het toelaat.

Wetgeving

De wetgeving voor de e-pedelec verschilt met die van de reguliere elektrische fiets. Doordat de e-pedelec een compleet nieuw soort vervoermiddel is worstelden de regelgevers in het begin met deze snelle fiets. Inmiddels is er duidelijkheid en gelden voor de wet (tot 2017) dezelfde regels als die voor de snorfiets. Dit betekend dat de berijder in het bezit moet zijn van een AM-rijbewijs (geen helmplicht) en geldige WA-verzekering.

Interessant alternatief voor de auto

Een ding staat vast, de e-pedelec is met name voor woon-werkverkeer een ideaal vervoersmiddel. De actieve forens kan zich comfortabel en snel verplaatsen, lekker in de buitenlucht bewegen zonder zich bovenmatig (in weer en wind) in te spannen. Files laat men links liggen en financieel gezien is de high speed e-bike ook een interessant alternatief voor de auto.

Door: Marco Hofland